Without Notice, Putin Dissolves a News Agency


MOSCOW — President Vladimir V. Putin exerted new control over Russia’s state news media on Monday, dissolving by decree one of Russia’s official news agencies, RIA Novosti, along with its international radio broadcaster as he continues a drive to strengthen the Kremlin’s influence at home and abroad.

Dmitry K. Kiselyov, a Kremlin backer, was appointed the head of a new news agency.

The decision shutters a decades-old state-run news agency widely viewed as offering professional and semi-independent coverage, while putting a reconstituted news service in the hands of a Kremlin loyalist. Since returning for a third time as president last year, Mr. Putin has taken several steps that critics have denounced as a strangulation of political rights and open debate, concentrating power in an ever tighter circle of allies.

The decree comes at a time when Russia has become increasingly assertive on the world stage, most recently in the tug of war with the European Union over political and economic relations with Ukraine, a country with deep historical and cultural links that Mr. Putin and others here believe bind it to Russia, not the West.

The Kremlin’s intense lobbying and strong-arming of Ukraine’s embattled president, Viktor F. Yanukovich, have been a principal grievance of the hundreds of thousands who have poured into the streets in the last two weeks. The reorganization of Russia’s state news media occurred only days after a meeting between the two leaders — and unconfirmed rumors that they had reached a secret deal to forge a strategic partnership — served to intensify the protests.

Mr. Putin’s presidential chief of staff, Sergei B. Ivanov, said the decision to close the news service was part of an effort to reduce costs and make the state news media more efficient. But RIA Novosti’s report on its own demise said the changes “appear to point toward a tightening of state control in the already heavily regulated media sector.” Its executive editor, Svetlana Mironyuk, the first woman to lead the agency, appeared before her stunned colleagues and apologized for failing to preserve what she called the best news organization ever built by state money, according to a video recording of the meeting.

Read more at The New York Times